Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskarskolan ASSURE - Adaptation of urban space through sustainable regeneration
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Salutogent centrum för oral hälsa
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Fakulteten för lärande och samhälle
lärande och samhälle
Fakulteten för lärande och samhälle erbjuder yrkesutbildning inom områdena skola, kultur, fritid och idrott. Fakulteten driver en av Sveriges största lärarutbildningar och erbjuder studenterna att välja mellan fyra examina: förskollärare, grundskollärare, gymnasielärare eller yrkeslärare. På denna sida kan du läsa om vår verksamhet.
Utbildning på Lärande och samhälle
Fakulteten för lärande och samhälle karaktäriseras av ett nytänkande när det gäller utbildningarnas utformning och samarbeten med skolhuvudmän, kommuner, organisationer och näringsliv.
Fakulteten utbildar bland annat idrottsvetare, historiker, lärare, specialpedagoger, speciallärare och studie- och yrkesvägledare. Master- och forskarutbildningar, fristående kurser, vidare- och uppdragsutbildning är ett urval av fakultetens övriga utbildningserbjudanden.
-
Program och kurserFörskollärarutbildning
Som förskollärare har du ett kreativt och viktigt arbete med att...
-
Program och kurserGrundlärarutbildning
Om du väljer läraryrket väntar ett stimulerande och spännande...
-
Program, grundnivå | 180 hpHistoria: Inriktning mot kulturarvsstudier
31 augusti 2026 - 3 juni 2029 -
Program och kurserIdrottsvetenskapligt program
Intresset för idrott, hälsofrågor och fysisk aktivitet bara...
-
Program och kurserKompletterande pedagogisk utbildning, 60 hp
Har du en akademisk examen från högskola eller universitet sedan...
-
Program och kurserKompletterande pedagogisk utbildning, 75 hp
Har du en akademisk examen från högskola eller universitet sedan...
-
Program och kurserKompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 90 högskolepoäng...
-
Program, grundnivå | 120 hpKompletterande utbildning för utländska akademiker, Individuell studieplan
19 januari 2026 - 16 januari 2028Öppen för anmälan -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpeciallärarprogrammet: Grav språkstörning
31 augusti 2026 - 3 juni 2029 -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpeciallärarprogrammet: Matematikutveckling
31 augusti 2026 - 3 juni 2029 -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpeciallärarprogrammet: Språk-, skriv- och läsutveckling
31 augusti 2026 - 3 juni 2029 -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpecialpedagogprogrammet: Specialpedagogprogrammet, 90 hp
Flera start- och slutdatum -
Program, avancerad nivå | 90 hpSpecialpedagogprogrammet: profil språk- och kommunikationsutveckling, 90 hp
31 augusti 2026 - 16 januari 2028 -
Program, grundnivå | 180 hpStudie- och yrkesvägledarutbildningen
Flera start- och slutdatum -
Program, grundnivå | 150 hpUtlandsutbildade lärares vidareutbildning, (ULV)
Flera start- och slutdatum -
Program, grundnivå | 120 hpVidareutbildning av lärare (VAL)
Flera start- och slutdatum -
Program, grundnivå | 90 hpYrkeslärarutbildning
19 januari 2026 - 16 januari 2028 -
Program och kurserÄmneslärarutbildning
Vill du arbeta med ungdomar i en spännande ålder på tröskeln til...
-
Program, avancerad nivå | 60 hpArbetsvetenskap: Karriärutveckling, magisterprogram
31 augusti 2026 - 4 juni 2028 -
Program, master’s level | 120 creditsEducation: Educational Theory, Master's Programme (Two-Year)
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan -
Program, master’s level | 120 creditsEnglish and Education: Master's Programme (Two-Year)
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan -
Program, avancerad nivå | 120 hpHistoriska studier - magister-/masterprogram
31 augusti 2026 - 4 juni 2028 -
Program, avancerad nivå | 120 hpPedagogik och yrkeskunnande: Masterprogram
31 augusti 2026 - 9 juni 2030 -
Program och kurserPedagogik och ämnesdidaktik: Magister- och masterutbildning
Malmö universitet erbjuder vidareutbildningar på avancerad nivå...
-
Program och kurserSpecialpedagogik: masterutbildning genom fristående kurser
Specialpedagogik: masterexamen genom fristående kurser
-
Program, master’s level | 60 creditsSport Sciences: Sport in Society, Master's Programme (One-Year)
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan -
Program, master’s level | 120 creditsSport Sciences: Sport in Society, Master's Programme (Two-Year)
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan -
Program, master’s level | 60 creditsTeaching and Learning in Higher Education, Master's Programme (One -Year)
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan -
Program, master’s level | 120 creditsTeaching and Learning in Higher Education, Master's Programme (Two -Year)
Flera start- och slutdatumÖppen för anmälan
Kompetens- och verksamhetsutveckling
Centrum för samverkan och samordning är en del av Fakulteten för lärande och samhälle. Vi erbjuder olika former av uppdragsutbildningar för utveckling och lärande till individ- grupp- eller organisationsnivå. Vi har framför allt fokus på kompetens- och verksamhetsutveckling inom eller i anslutning till skolsektorn.
Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
Sedan den 1 september 2025 finns ett nationellt professionsprogram, som ger möjlighet till kvalitetssäkrad kompetensutveckling under hela yrkeslivet. Om du önskar meriterande kompetensutveckling finns kurser och program både på grundnivå och avancerad nivå.
Vidareutbildning av lärare (VAL)
Vidareutbildning av lärare (VAL) är en kompletterande lärarutbildning som vänder sig till dig som jobbar som förskollärare eller lärare men saknar examen.
Vidareutbildning av lärare (VAL)
Utlandsutbildade lärares vidareutbildning (ULV)
Malmö universitet erbjuder vidareutbildning för dig som har en utländsk eftergymnasial lärarutbildning eller en utländsk kandidatexamen.
Fakultetens forskning
Med ett starkt samhällsengagemang bedriver vi flervetenskaplig forskning. Forskningen rör sig inom fältet utbildningsstudier med fokus på olika ämnen och former av utbildning, inklusive lärarutbildning, samt inom de breda fälten historie- och kulturstudier samt idrottsstudier.
Vår forskning sker ofta i relation till och i samverkan med samhället, till exempel skolor, muséer, idrottsföreningar och idéburna organisationer. På så sätt bidrar fakulteten tillsammans med andra viktiga aktörer till långsiktiga och vetenskapligt förankrade lösningar för samhälls- och skolutveckling.
-
ForskningsprojektUnpacking the Box – lådans didaktiska möjligheter för att bygga kunskap genom nyfikenhet, fantasi och gemenskap
rebecka.fingalsson@mau.se -
ForskningsprojektMonument, minne och reparation
robert.mohammadi@mau.se -
ForskningsprojektMobilisering av välfärdspersonal för mänskliga rättigheter mot angiverilagen - argument, strategier och praktiker (HUMASP)
jacob.lind@mau.se -
ForskningsprojektReligion som lärande: en etnografi av wicca i Sverige med fokus på pedagogik
olivia.cejvan@mau.se -
ForskningsprojektJämförande analys av policyer och implementeringsstrategier för sexualundervisning i Sydafrika och Sverige.
mats.lundstrom@mau.se -
ForskningsprojektDen litterära kanon i Sverige – konsensus och konflikt i utbildningspolitik, offentlig debatt och pedagogisk praktik
magnus.persson@mau.se -
ForskningsprojektGe hästen en röst. Hästvälfärd och ägarmedvetenhet
susanna.hedenborg@mau.se -
ForskningsprojektPraktisera hopp: Att utmana myter och förändra berättelser om ungdomar i urban superdiversitet (YouHope)
jacob.lind@mau.se -
ForskningsprojektProximal auktoritet: mot en teori om hur favoritism och genus formar auktoritet
manon.hedenborg-white@mau.se -
ForskningsprojektMellan naturlighet och konstgjordhet: Meningsskapande logiker i platser för idrott och friluftsliv
daniel.svensson@mau.se -
ForskningsprojektHistorieundervisning som främjar elevers hantering av historiska framställningar - En interventionsstudie i samverkan mellan lärare och...
david.rosenlund@mau.se -
ForskningsprojektPolitiken kring mineralutvinning: En inblick i Ghanas småskaliga gruvdrift
joel.agbesinyale@mau.se -
ForskningsprojektStudier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
ForskningsprojektFörutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden
robert.wallden@mau.se -
ForskningsprojektOrdlösa bilderböcker och deras didaktiska potential i heterogena klassrum
robert.wallden@mau.se -
ForskningsprojektSkolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna inlärare av svenska
robert.wallden@mau.se -
ForskningsprojektAtt skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
ForskningsprojektMinne och Aktivism. De överlevandes roll i kunskapsproduktionen om Förintelsen
malin.thor@mau.se -
ForskningsprojektRUT för äldre: Nya villkor för omsorgspraktiker i äldres vardagsliv
sara.elden@mau.se -
ForskningsprojektSagan om Saga: ett barnboksförlags redaktionella praktiker
bjorn.sundmark@mau.se -
ForskningsprojektGrundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter
hanna.sjogren@mau.se -
ForskningsprojektHur kan vi motverka framtida arbetskraftsbrist inom vårdsektorn? - Analyser av faktorer relaterade till hög personalomsättning och hur...
hanne.berthelsen@mau.se -
ForskningsprojektDrama och poesi i engelskundervisning i grundskola.
psarri.chrysiida@mau.se -
ForskningsprojektBarns och ungdomars integration genom idrott. Exemplen Sverige och Uganda
thomas.persson@mau.se -
ForskningsprojektBedömning i matematik med fokus på digitala resurser och elevers identitetsskapande
maria.silwer@mau.se -
ForskningsprojektLärares navigerande principer vid design av simulerade lärandemiljöer i svenska högskolans kontext
elisabet.malvebo@mau.se -
ForskningsprojektMultimodala Litterära Texter i Mellanstadiets Engelska Klassrummet: Möjligheter och Begränsningar
edith.fon@mau.se -
ForskningsprojektDoing School, Doing Mathematics
irina.johansson-carlen@mau.se -
ForskningsprojektTeacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
ForskningsprojektAtt arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
ForskningsprojektAtt tillgängliggöra matematikundervisningen: en studie om hur lärarutbildningen förbereder blivande lärare för undervisning i flerspråkiga...
huda.alhadi-alhasani@mau.se -
ForskningsprojektDigitalt som default? Äldre medborgare och välfärdens gränssnitt
tobias.olsson@mau.se -
ForskningsprojektLärande, förebyggande och konsekvenser av antisemitism i svensk skola
malin.thor@mau.se -
ForskningsprojektAtt samla Förintelsens minnen i Sverige, ett nätverk för transdisciplinära praktiker och perspektiv på samlingar, samlande och etik
-
ForskningsprojektSkolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
ForskningsprojektLärares derasifierande praktiker – Hur kan lärare tillvarata sina antirasistiska ambitioner i sitt arbete?
sara.nilsson-mohammadi@mau.se -
ForskningsprojektPrecaNord: Tackling Precarious and Informal Work in the Nordic Countries
sara.elden@mau.se -
ForskningsprojektHälsa i lärande och lärarutbildning (HILL)
lisa.hellstrom@mau.se -
ForskningsprojektUtrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
ForskningsprojektUniversitetslärarprofession i post-pandemiska hybrida lärandemiljöer
adrian.lundberg@mau.se -
ForskningsprojektJag är inte bra på matematik, då är jag inte bra på programmering: Elevers affektiva kroppsliggande med programmering i skolan
lucely.figueroa@mau.se -
ForskningsprojektMatematikundervisning för Inkludering och Likvärdighet - MIL
helena.roos@mau.se -
ForskningsprojektGlobal bearbetning som en indikator på barns konceptuella subitiseringsförmåga i förskoleklass
damon.tutunjian@mau.se -
ForskningsprojektDigitaliseringens etik. Föreställningar om Förintelsesamlingars sårbarhet
malin.thor@mau.se -
ForskningsprojektNaturvetenskapens relevans för lärande och aktivt medborgarskap
vildana.basic@mau.se -
ForskningsprojektFörflyttningar och förändringar i skolans vardag
joacim.andersson@mau.se -
ForskningsprojektRidskolan som framtida lärandecenter för en miljömässigt hållbar hästsektor och för samhället i stort
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKTGrafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
ForskningsprojektAtt göra natur och förskola i antropocen
sanne.bjorklund@mau.se -
ForskningsprojektAtt stötta skrivande med fokus på vuxna andraspråksinlärare
hanna.sandgaard-ekdahl@mau.se -
ForskningsprojektI exil: aktivism, identitet och African National Congress of South Africa i Sverige
emma.lundin@mau.se -
ForskningsprojektKritiskt tänkandediskurser i matematikundervisning om big data
christian.hans.andersson@mau.se -
ForskningsprojektCritical mathematics education i en kontext av klimatförändring
magnus.odmo@mau.se -
ForskningsprojektMistra Sport and Outdoors
susanna.hedenborg@mau.se -
ForskningsprojektOrganisatoriskt och socialt säkerhetsklimat inom människovårdande organisationer
tuija.muhonen@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKTErfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se
-
2025 | Konferensbidrag
The scope and character of empirical studies on Swedish police 2010– 2024 – a scoping review
Linda Weichselbraun, Martina Vall, Anna-Karin Ivert, Joakim Ingrell, Manne Gerell, Caroline Mellgren
-
2025 | Konferensbidrag
Mathematical discourse changes during the introduction phase of the early years - A textbook perspective
Irina Johansson Carlén, Clas Olander, Ulrika Ryan
-
2025 | Konferensbidrag
The scope and character of empirical studies on Swedish police 2010– 2024:a scoping review
Linda Weichselbraun, Joakim Ingrell, Manne Gerell, Martina Vall, Anna-Karin Ivert, Caroline Mellgren
-
2025 | Konferensbidrag
Högskoleintroducerande utbildningars roll i arbetet för inkludering och social hållbarhet
Karin Zetterberg, Josefin Bergfeldt
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Hållbar ordinlärning på sfi: Betydelsen av skolbakgrund och strategianvändning
Lars Bokander, Anders Agebjörn
-
2025 | Proceedings (redaktörskap)
Book of abstracts: 3rd Malmö Work Science Meeting (3MWM) 26 of September 2025
Peter Gladoic Håkansson
-
2025 | Artikel i tidskrift
Ethical stumbling blocks: Negotiating ethics as a regulatory regime in ethnographic research with young people
Sara Eldén, Carolin Valizadeh
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
En demografisk studie om svenskans obestämda plurala artikel ena (och några ord om västsvenskt änna )
Anders Agebjörn, Philippe Collberg
-
2025 | Artikel i tidskrift
Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan
Anders Agebjörn
-
2025 | Artikel i tidskrift
The Danish Influence on the Organization of Modern Sport in Greenland
Christian Tolstrup Jensen
Forskarutbildning
Vid Fakulteten för lärande och samhälle finns forskarutbildningsämnena:
- historia och historiedidaktik
- idrottsvetenskap med inriktning mot samhällsvetenskap och humaniora
- naturvetenskapernas och matematikens didaktik
- pedagogik
- språk- och litteraturdidaktik.
Forskarskolor
Fakulteten deltar i ett flertal forskarskolor, där vi står som värdlärosäte eller deltar med doktorander. De samlar doktorander med en gemensam inriktning, bestående av ett forskarutbildningsämne eller ett tema. Doktoranderna har gemensamma aktiviteter i form av kurser, workshops och seminarier.
-
Innehåll | FORSKARSKOLAForskarskola: FinnFram
FinnFram är en forskarskola inriktad på karriärlärande,...
-
Innehåll | FORSKARSKOLAForskarskola: FontD
Den nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens...
-
Innehåll | FORSKARSKOLAForskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
Forskarskolan Hållbar rörelseutbildning i skola och...
-
Innehåll | FORSKARSKOLAForskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
Den nationella forskarskolan för förskollärarutbildare...
-
Innehåll | FORSKARSKOLAForskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
Forskarskolan ”Lärande i mångkulturella samhällskontexter” samla...
-
Innehåll | FORSKARSKOLAForskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
Forskarskolan fokuserar på utformning av forskningsprojekt i...
-
Innehåll | FORSKARSKOLAForskarskola: ROCIT
Med syftet att förbättra lärarutbildningen genom att koppla...
-
Innehåll | FORSKARSKOLAForskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
Forskarskolan RelMaS syftar till att höja kompetensen av...
-
Innehåll | FORSKARSKOLAForskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
Forskarskolan Utbildning, lärande och globalisering är ett...
Institutioner och centrum på Lärande och samhälle
Centrum och kunskapshubb
Forskningscentrum för litteracitet och inkluderande undervisning
Forskningscentrum för litteracitet och inkluderande undervisning
Vi forskar om litteracitet och inkluderande undervisning i skolämnen och högre utbildning och deltar i forskningsprojekt nationellt och internationellt, ofta i samarbete med lärare och skolor. Forskningcentret är universitetsövergripande med hemvist på Fakulteten för lärande och samhälle.
Mindfulness
Mindfulness
Universitetets kunskapshubb om mindfulness bjuder in föreläsare, samlar forskare, tar initiativ till forskning och underlättar kunskapsutbyte.
Centrum och kunskapshub
Centrum för samverkan och samordning
Centrum för samverkan och samordning
Centrum för samverkan och samordning stödjer och driver utveckling genom samverkan med det omgivande samhället. Målet med vår samverkan är att få till ett ömsesidigt utbyte där vår kunskap och kompetens på universitetet ska komma samhället till nytta. Kontakta oss om du vill veta mer eller har förslag och idéer på hur vi kan samverka.
Centrum för akademiskt lärarskap
Centrum för akademiskt lärarskap
Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL) är ett universitetsövergripande centrum som erbjuder utbildning och bedriver forskning inom högskolepedagogik, breddad rekrytering och breddat deltagande. Vi stöttar lärare i att bedriva sin undervisning och studenter i att utveckla sitt lärande.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är moment i en kurs eller ett utbildningsprogram där studenter vistas på arbetsplatser med relevans för kommande profession. Syftet med VFU är att studenten ska få fördjupad förståelse för de kvalifikationer och den kompetens som yrket kräver.
SYV och VFU
Handledare för blivande studie- och yrkesvägledare
Handledare för blivande studie- och yrkesvägledare
Du som är utbildad vägledare och arbetar inom allmänna utbildningsväsendet kan anmäla dig som handledare för verksamhetsförlagd utbildning. Även du som arbetar med till exempel vägledning, rehabilitering eller rekrytering utanför utbildningsväsendet kan anmäla dig.
VFU för medarbetare inom skolan
VFU för medarbetare inom skolan
Här hittar du som VFU-samordnare, VFU-ansvarig och VFU-handledare information och dokument som rör verksamhetsförlagd utbildning.
Stipendium för yrkesverksamma
Verksamma inom förskola, grundskola, gymnasium och/eller vuxenutbildning som vill bedriva forskningsbaserade projekt som bidrar till matematikundervisningens utveckling kan söka stipendium ur Gudrun Malmers stiftelse.
Nationellt prov i historia
Skolverket har fått regeringens uppdrag att i samarbete med universitet och högskolor utarbeta och genomföra de nationella ämnesproven. Uppgiften att utarbeta nationella ämnesprovet i historia för årskurs 9 ligger hos Malmö universitet.
Målbilden – vår vision
Fakulteten för lärande och samhälle är en sammanhållen, komplett och dynamisk akademisk miljö där utbildning, forskning och samverkan berikar varandra. Vårt mål är att bidra till livslångt lärande och hållbar utveckling, såväl lokalt som globalt. Vår vision för det kommande decenniet kan du läsa om i målbilden.