Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023
Fakulteten för lärande och samhälle
lärande och samhälle
Fakulteten för lärande och samhälle erbjuder yrkesutbildning inom områdena skola, kultur, fritid och idrott. Fakulteten driver en av Sveriges största lärarutbildningar och erbjuder studenterna att välja mellan fyra examina: förskollärare, grundskollärare, gymnasielärare eller yrkeslärare. På denna sida kan du läsa om vår verksamhet.
Målbilden – vår vision
Fakulteten för lärande och samhälle är en sammanhållen, komplett och dynamisk akademisk miljö där utbildning, forskning och samverkan berikar varandra. Vårt mål är att bidra till livslångt lärande och hållbar utveckling, såväl lokalt som globalt. Vår vision för det kommande decenniet kan du läsa om i målbilden.
Utbildning på Lärande och samhälle
Fakulteten för lärande och samhälle karaktäriseras av ett nytänkande när det gäller utbildningarnas utformning och samarbeten med skolhuvudmän, kommuner, organisationer och näringsliv.
Fakulteten utbildar bland annat idrottsvetare, historiker, lärare, specialpedagoger, speciallärare och studie- och yrkesvägledare. Master- och forskarutbildningar, fristående kurser, vidare- och uppdragsutbildning är ett urval av fakultetens övriga utbildningserbjudanden.
-
Program, Grundnivå | 210 hp
Förskollärarutbildning : Flexibel variant
15 januari, 2024 - 6 juni, 2027Öppen för anmälan -
Program, Grundnivå | 210 hp
Förskollärarutbildning : Förskollärarutbildning
2 september, 2024 - 16 januari, 2028 -
Program, Grundnivå | 210 hp
Förskollärarutbildning : Musikprofil
2 september, 2024 - 16 januari, 2028 -
Program, Grundnivå | 180 hp
Grundlärarutbildning : Fritidshem
2 september, 2024 - 6 juni, 2027 -
Program, Grundnivå | 240 hp
Grundlärarutbildning : Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
2 september, 2024 - 4 juni, 2028 -
Program, Grundnivå | 240 hp
Grundlärarutbildning : Förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3, arbetsintegrerad utbildning
2 september, 2024 - 3 juni, 2029 -
Program, Grundnivå | 240 hp
Grundlärarutbildning : Grundskolans årskurs 4-6
2 september, 2024 - 4 juni, 2028 -
Program, Grundnivå | 240 hp
Grundlärarutbildning : Grundskolans årskurs 4-6, arbetsintegrerad utbildning
2 september, 2024 - 3 juni, 2029 -
Program, Grundnivå | 180 hp
Historia: Inriktning mot kulturarvsstudier
2 september, 2024 - 6 juni, 2027 -
Program, Grundnivå | 180 hp
Idrottsvetenskapligt program : Fysisk aktivitet och hälsa
Flera start- och slutdatum -
Program, Grundnivå | 180 hp
Idrottsvetenskapligt program : Sport Management
28 augusti, 2023 - 7 juni, 2026 -
Program och kurser
Kompletterande pedagogisk utbildning, 60 hp
Har du en akademisk examen från högskola eller universitet sedan...
-
Program och kurser
Kompletterande pedagogisk utbildning, 75 hp
Har du en akademisk examen från högskola eller universitet sedan...
-
Program och kurser
Kompletterande pedagogisk utbildning, 90 hp
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 90 högskolepoäng...
-
Program, Avancerad nivå | 90 hp
Speciallärarprogrammet : Grav språkstörning
28 augusti, 2023 - 7 juni, 2026 -
Program, Avancerad nivå | 90 hp
Speciallärarprogrammet : Matematikutveckling
28 augusti, 2023 - 7 juni, 2026 -
Program, Avancerad nivå | 90 hp
Speciallärarprogrammet : Språk-, skriv- och läsutveckling
28 augusti, 2023 - 7 juni, 2026 -
Program, Avancerad nivå | 90 hp
Specialpedagogprogrammet : Specialpedagogprogrammet, 90 hp
Flera start- och slutdatum -
Program, Avancerad nivå | 90 hp
Specialpedagogprogrammet : profil språk- och kommunikationsutveckling, 90 hp
28 augusti, 2023 - 19 januari, 2025 -
Program, Grundnivå | 180 hp
Studie- och yrkesvägledarutbildningen
Flera start- och slutdatum -
Program, Grundnivå | 90 hp
Yrkeslärarutbildning
Flera start- och slutdatum -
Program och kurser
Ämneslärarutbildning
Vill du arbeta med ungdomar i en spännande ålder på tröskeln til...
-
Program, Avancerad nivå | 60 hp
Arbetsvetenskap: Karriärutveckling, magisterprogram
2 september, 2024 - 7 juni, 2026 -
Program, Master’s level | 120 credits
Education: Educational Theory, Master's Programme (Two-Year)
2 September, 2024 - 7 June, 2026 -
Program, Master’s level | 120 credits
English and Education: Master’s Programme (Two-Year)
2 September, 2024 - 7 June, 2026 -
Program, Avancerad nivå | 60 hp
Historiska studier - magister-/masterprogram
2 september, 2024 - 8 juni, 2025 -
Program, Avancerad nivå | 120 hp
Pedagogik och yrkeskunnande: Masterprogram
2 september, 2024 - 4 juni, 2028 -
Program och kurser
Pedagogik, ämnesdidaktik och specialpedagogik: Magister- och masterutbildning
Vidareutbildningar för dig som har en yrkesexamen för arbete som...
-
Program, Master’s level | 60 credits
Sport Sciences: Sport in Society, Master's Programme (One-Year)
2 September, 2024 - 8 June, 2025 -
Program, Master’s level | 120 credits
Sport Sciences: Sport in Society, Master's Programme (Two-Year)
2 September, 2024 - 7 June, 2026 -
Program, Master’s level | 60 credits
Teaching and Learning in Higher Education, Master’s Programme (One -Year)
2 September, 2024 - 7 June, 2026 -
Program, Master’s level | 120 credits
Teaching and Learning in Higher Education, Master’s Programme (Two -Year)
2 September, 2024 - 4 June, 2028
Ansökan till senare del av program
Du kan ansöka om antagning till senare del av ett program som ges vid Malmö universitet om du har genomgått tidigare utbildning som motsvarar delar av programmet.
Utbildnings- och kursplaner
Pågående utbildningar
Fördjupad programinformation i Canvas
Arbetsintegrerad grundlärarutbildning
Arbetsvetenskap: Karriärutveckling, magisterprogram
Grundlärarutbildning Fritidshem
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 60
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 75
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) 90
Vidareutbildning av lärare (VAL)
Utländska lärares vidareutbildning, ULV
Specialpedagogprogrammet: Språk- och kommunikationsutveckling
Historia: Inriktning mot kulturarvsstudier
Historiska studier, Magister/Master
Kompetens- och verksamhetsutveckling
Centrum för samverkan och samordning är en del av Fakulteten för lärande och samhälle. Vi erbjuder olika former av uppdragsutbildningar för utveckling och lärande till individ- grupp- eller organisationsnivå. Vi har framför allt fokus på kompetens- och verksamhetsutveckling inom eller i anslutning till skolsektorn.
Självständiga arbeten i lärarutbildning
Information om självständiga arbeten flyttas efterhand till programinformationen i Canvas.
Självständigt arbete på grundnivå
Du som går utbildning till ämneslärare eller grundlärare F–3 eller 4–6 gör ett självständigt arbete på grundnivå under termin 5 eller 7, beroende på utbildning.
Det självständiga arbetet är en kunskapsöversikt i ditt fördjupningsämne. Arbetet är tänkt att vara en utgångspunkt för examensarbetet på avancerad nivå som du ska göra i slutet av utbildningen. Det viktigaste stödet för att kunna genomföra arbetet är naturligtvis din handledare, men vi erbjuder också andra resurser till din hjälp.
Dokument
"Guide till självständigt arbete" innehåller riktlinjer för arbetet. I guiden finns information om uppsatsens utformning, slutseminarium och bedömningskriterier.
Se guiden till självständigt arbete och mall för försättsblad
Snabbspår för lärare och förskollärare
På uppdrag av Arbetsförmedlingen erbjuder fakulteten snabbspår för nyanlända akademiker. Snabbspåret ger nyanlända akademiker en introduktion till läraryrket och förskolläraryrket i Sverige.
Snabbspår för lärare och förskollärare
Vidareutbildning av lärare (VAL)
Vidareutbildning av lärare (VAL) är en kompletterande lärarutbildning som vänder sig till dig som jobbar som förskollärare eller lärare men saknar examen.
Vidareutbildning av lärare (VAL)
Vidareutbildning för utländska lärare (ULV)
Malmö universitet erbjuder från höstterminen 2019 utbildningen Utländska lärares och akademikers vidareutbildning (ULV).
Fakultetens forskning
Med ett starkt samhällsengagemang bedriver vi flervetenskaplig forskning. Forskningen rör sig inom fältet utbildningsstudier med fokus på olika ämnen och former av utbildning, inklusive lärarutbildning, samt inom de breda fälten historie- och kulturstudier samt idrottsstudier.
Vår forskning sker ofta i relation till och i samverkan med samhället, till exempel skolor, muséer, idrottsföreningar och idéburna organisationer. På så sätt bidrar fakulteten tillsammans med andra viktiga aktörer till långsiktiga och vetenskapligt förankrade lösningar för samhälls- och skolutveckling.
-
Forskningsprojekt
Artificiell intelligens som en fråga för den globala politiska ekonomin – aktörer, strukturer, begränsningar och möjligheter
michael.strange@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
kim.ringmar-sylwander@mau.se -
Forskningsprojekt
Idrottens återstart efter Coronapandemin
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Digitalt som default? Äldre medborgare och välfärdens gränssnitt
tobias.olsson@mau.se -
Forskningsprojekt
På väg mot jämställdhet? Könsintegrerande processer i lastbilsföraryrket
lisa.ringblom@mau.se -
Forskningsprojekt
Lärande, förebyggande och konsekvenser av antisemitism i svensk skola
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Att samla Förintelsens minnen i Sverige, ett nätverk för transdisciplinära praktiker och perspektiv på samlingar, samlande och etik
-
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Reflekterande digitalt och online-skrivande inom högre utbildning och livslångt lärande.
eva.wennas-brante@mau.se -
Forskningsprojekt
Att lära svenska på svenska: Ämnesspecifika textpraktiker i mellanstadiets sva-undervisning
robert.wallden@mau.se -
Forskningsprojekt
Accelerating Teaching - Approaching particle accelerators and new scientific research through online professional development
eva.davidsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Universitetslärarprofession i post-pandemiska hybrida lärandemiljöer
adrian.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Digitaliseringens etik. Föreställningar om Förintelsesamlingars sårbarhet
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Global bearbetning som en indikator på barns konceptuella subitiseringsförmåga i förskoleklass
-
Forskningsprojekt
Nordic voices: The use of oral history and personal memories in public history settings
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Rektorers bild av nyutexaminerade lärare
adrian.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
jan-eric.ekberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Hur påverkar samskapande processer elevernas naturvetenskaps och hållbarhets kapital samt tankar inför framtida karriärer?
vildana.basic@mau.se -
Forskningsprojekt
Förflyttningar och förändringar i skolans vardag
joacim.andersson@mau.se -
Forskningsprojekt
Ridskolan som framtida lärandecenter för en miljömässigt hållbar hästsektor och för samhället i stort
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Att göra natur och förskola i antropocen
sanne.bjorklund@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt
I exil: aktivism, identitet och African National Congress of South Africa i Sverige
emma.lundin@mau.se -
Forskningsprojekt
Landsbygdens vardagsliv, arbete och utbildning
janna.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
VALIANT: Virtuella innovations- och stödnätverk för lärare
anna.warnsby@mau.se -
Forskningsprojekt
HistoryLab for European Civic Engagement: open e-Toolkit to train History Teachers on Digital Teaching and Learning
fredrik.alven@mau.se -
Forskningsprojekt
Allmänna och gemensamma pedagogiska rum – Likvärdig utbildning för alla barn och ungdomar
liselott-mariett.olsson@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Skolchefen i brytningspunkten: Begränsningar, hot och möjligheter med skolans demokratiska uppdrag
martin.lantz-ekstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Kritiskt tänkandediskurser i matematikundervisning om big data
christian.hans.andersson@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolarkitektur för framtidens pedagogik
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Visual Thinking Strategies (VTS) i undervisning i tidiga skolor
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Tidiga interventioner i förskolan – engagemang och kognitiv självreglering hos barn med autism spektrum tillstånd
madeleine.sjoman@mau.se -
Forskningsprojekt
Röster från en stängd idrottsvärld - Coronakrisen som en möjlig grund för utveckling
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Elitidrottare och föräldraskap – familjeplaneringens struktur och ekonomi
anna.maria.hellborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Mistra Sport and Outdoors
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Developing academic literacies in higher education contexts – Challenges and opportunities for students with different backgrounds
-
Forskningsprojekt
Flerstämmig didaktisk modellering? Undervisning och sambedömning i förskola
catrin.stensson@mau.se -
Forskningsprojekt
Organisatoriskt och socialt säkerhetsklimat inom människovårdande organisationer
tuija.muhonen@mau.se -
Forskningsprojekt
Judisk och kvinna. Intersektionella och historiska perspektiv på judiska kvinnors liv i Sverige under 1900- och 2000-talet
malin.thor@mau.se
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Methodological Choices in Research on Early Mathematics Education: Elicitation of Parents’ Views
Dorota Lembrér
-
2023 | Artikel i tidskrift
Visual thinking strategies as a pedagogical tool: initial expectations, applications, and perspectives in Denmark
J. Shaun Nolan
-
2023 | Konferensbidrag
Limitations and Possibilities of Talking Sex in School - Intersections of Teachers’ Age, Gender, and Sexuality
Rebecka Fingalsson
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Shifting notions of vulnerability and learning in Swedish prevention policy
Randi Gressgård, Vanja Lozic
-
2023 | Artikel i tidskrift
Child sexual assault or curious play? Adults negotiating appropriate behaviour in terms of age, gender and sexuality when responding to an incident in Swedish early childhood education
Palla Linda, Jessica Eng
-
2023 | Bok
The Relational Dimension of the Teaching Profession
Ann-Louise Ljungblad
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Att med intersektionell analys synliggöra och kritiskt granska normer
Palla Linda
-
2023 | Konferensbidrag
Deliberative Communication in Negotiations of doing Education: A study of Educators in Teacher Education for Early Childhood Education
Emelie Nilsson
-
2023 | Artikel i tidskrift
'Happy Stories' of Swedish Exceptionalism Reproducing Whiteness in Teaching and Biology Textbooks in Sexuality Education
Rebecka Fingalsson, Hannele Junkala
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Sweden and Germany: Top-Down and Bottom-Up Policy Making in the Reprofessionalistaion of International Teachers.
Putjata Galina Putjata, Catarina Economou, Elin Ennerberg, Jana Arnold
Forskarutbildning
Vid Fakulteten för lärande och samhälle finns forskarutbildningsämnena:
- historia och historiedidaktik
- idrottsvetenskap med inriktning mot samhällsvetenskap och humaniora
- naturvetenskapernas och matematikens didaktik
- pedagogik
- språk- och litteraturdidaktik.
Forskarskolor
Fakulteten deltar i ett flertal forskarskolor, där vi står som värdlärosäte eller deltar med doktorander. De samlar doktorander med en gemensam inriktning, bestående av ett forskarutbildningsämne eller ett tema. Doktoranderna har gemensamma aktiviteter i form av kurser, workshops och seminarier.
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: FinnFram
FinnFram är en forskarskola inriktad på karriärlärande,...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: FontD
Den nationella forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
Forskarskolan Hållbar rörelseutbildning i skola och...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
Den nationella forskarskolan för förskollärarutbildare...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
Forskarskolan ”Lärande i mångkulturella samhällskontexter” samla...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
Forskarskolan fokuserar på utformning av forskningsprojekt i...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: ROCIT
Med syftet att förbättra lärarutbildningen genom att koppla...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
Forskarskolan RelMaS syftar till att höja kompetensen av...
-
Innehåll | FORSKARSKOLA
Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
Forskarskolan Utbildning, lärande och globalisering är ett...
Institutioner och centra på Lärande och samhälle
Centrum för akademiskt lärarskap
Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL) är ett universitetsövergripande centrum som erbjuder utbildning och bedriver forskning inom högskolepedagogik, breddad rekrytering och breddat deltagande. Vi stöttar lärare i att bedriva sin undervisning och studenter i att utveckla sitt lärande.
Centrum för samverkan och samordning

Centrum för samverkan och samordning stödjer och driver utveckling genom samverkan med det omgivande samhället. Målet med vår samverkan är att få till ett ömsesidigt utbyte där vår kunskap och kompetens på universitetet ska komma samhället till nytta. Kontakta oss om du vill veta mer eller har förslag och idéer på hur vi kan samverka.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Här hittar du som VFU-samordnare, VFU-ansvarig och VFU-handledare information och dokument som rör verksamhetsförlagd utbildning.
SYV och VFU
Handledare för blivande studie- och yrkesvägledare
Handledare för blivande studie- och yrkesvägledareDu som är utbildad vägledare och arbetar inom allmänna utbildningsväsendet kan anmäla dig som handledare för verksamhetsförlagd utbildning. Även du som arbetar med till exempel vägledning, rehabilitering eller rekrytering utanför utbildningsväsendet kan anmäla dig.
Verksamhetsförlagd utbildning för blivande lärare och förskollärare
Verksamhetsförlagd utbildning för blivande lärare och förskollärareLärarutbildningarna ger studenten ett teoretiskt och praktiskt kunnande samt insikt i skolans/förskolans villkor. Studenten ska använda teoretiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna i syfte att fördjupa sina kunskaper och utveckla sin handlingskompetens i VFU-kurserna.
Stipendium för yrkesverksamma
Verksamma inom förskola, grundskola, gymnasium och/eller vuxenutbildning som vill bedriva forskningsbaserade projekt som bidrar till matematikundervisningens utveckling kan söka stipendium ur Gudrun Malmers stiftelse.
Nationellt prov i historia
Skolverket har fått regeringens uppdrag att i samarbete med universitet och högskolor utarbeta och genomföra de nationella ämnesproven. Uppgiften att utarbeta nationella ämnesprovet i historia för årskurs 9 ligger hos Malmö universitet.
Kontakta oss
Har du frågor om utbildning och studier? Mejla vår studerandeexpedition:
studexp.ls@mau.se