Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Om oss
- Jobba hos oss
- Vision, mål och Strategi 2022
- Ledning och organisation
- Fakulteter och institutioner
- Globalt engagemang
- För media
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
Fakulteten för lärande och samhälle
lärande och samhälle
Fakulteten för Lärande och samhälle är en sammanhållen, komplett och dynamisk akademisk miljö där utbildning, forskning och samverkan berikar varandra. Vårt mål är att bidra till livslångt lärande och hållbar utveckling, såväl lokalt som globalt.
Fakultetens utbildningar
Fakulteten Lärande och samhälle karaktäriseras av ett nytänkande när det gäller utbildningarnas utformning och samarbeten med skolhuvudmän kommuner, organisationer och näringsliv. Fakulteten utbildar bland annat idrottsvetare, historiker, lärare, specialpedagoger, speciallärare och studie- och yrkesvägledare. Masters- och forskarutbildningar, fristående kurser, vidare- och uppdragsutbildning är ett urval av fakultetens övriga utbildningserbjudanden.
Lärarutbildning och övriga program
- Förskollärarutbildning
- Förskollärarutbildning: Musikprofil
- Förskollärarutbildning: Flexibel variant
- Grundlärarutbildning F–3
- Grundlärarutbildning F–3: arbetsintegrerad utbildning
- Grundlärarutbildning 4–6
- Grundlärarutbildning 4–6: arbetsintegrerad utbildning
- Grundlärarutbildning: Fritidshem
- Ämneslärarutbildning 7–9
- Ämneslärarutbildning 7–9, biologi, kemi och teknik: arbetsintegrerad utbildning
- Ämneslärarutbildning gymnasieskolan
- Ämneslärarutbildning – KPU
(Kompletterande pedagogisk utbildning, 7–9 och gymnasieskolan) - Yrkeslärarutbildning
- Historia: Inriktning mot kulturarvsstudier
- Idrottsvetenskapligt program: Fysisk aktivitet och hälsa
- Idrottsvetenskapligt program: Sport Management
- Speciallärarprogram: Grav språkstörning
- Speciallärarprogrammet: Matematikutveckling
- Speciallärarprogrammet: Språk-, skriv- och läsutveckling
- Specialpedagogprogrammet
- Specialpedagogprogrammet: Språk- och kommunikationsutveckling
- Studie- och yrkesvägledarutbildning
Magister- och masterutbildningar
- Arbetsvetenskap: Karriärutveckling, magisterprogram
- Education: Educational Theory (Two-Year)
- English and Education, Master's programme (Two-Year)
- Historiska studier, magister-/masterprogram
- Magister-/masterutbildning i Pedagogik
- Magister-/masterutbildning i Ämnesdidaktik
- Magister-/masterutbildning i Specialpedagogik
- Pedagogik och yrkeskunnande, masterprogram
- Sport Sciences: Sport in Society, Master’s Programme (One-Year)
- Sport Sciences: Sport in Society, Master’s Programme (Two-Year)
- Teaching and Learning in Higher Education, Master's Programme (One-Year)
- Teaching and Learning in Higher Education, Master's Programme (Two-Year)
-
Senare del av programInformation om ansökan och antagning till senare del av program
Fristående kurser
Pågående utbildningar
Fördjupad programinformation på Canvas
Arbetsintegrerad grundlärarutbildning
Grundlärarutbildning Fritidshem
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU)
Vidareutbildning av lärare (VAL)
Utländska lärares vidareutbildning, ULV
Specialpedagogprogrammet: Språk- och kommunikationsutveckling
Historia: Inriktning mot kulturarvsstudier
Historiska studier, Magister/Master
Studie- och yrkesvägledarutbildning
Idrottsvetenskaplig program (länk publiceras inom kort)
Kompetens- och uppdragsutbildningar
Regionalt utvecklingscentrum (RUC) är en del av fakulteten Lärande och samhälle. RUC arbetar med fortbildning och kompetens- och verksamhetsutveckling inom fälten lärande, pedagogik och ledarskap på uppdrag från skolhuvudmän, kommuner och organisationer.
RUCs tjänster inom fortbildning och kompetens- och verksamhetsutveckling
Läs mer om kurser som erbjuds inom Lärarlyftet och Speciallärarutbildningen
Information om självständiga arbeten i lärarutbildning
Denna information flyttas efterhand till programpresentationerna under Pågående utbildningar här ovan.
Du som går utbildning till ämneslärare eller grundlärare F-3 eller 4-6 gör ett självständigt arbete på grundnivå under termin 5 eller 7, beroende på utbildning.
Det självständiga arbetet är en kunskapsöversikt i ditt fördjupningsämne. Arbetet är tänkt att vara en utgångspunkt för examensarbetet på avancerad nivå som du ska göra i slutet av utbildningen. Det viktigaste stödet för att kunna genomföra arbetet är naturligtvis din handledare, men vi erbjuder också andra resurser till din hjälp.
Dokument
Guide för SAG innehåller riktlinjer för arbetet. I guiden finns information om formalia som uppsatsens utformning, slutseminarium och bedömningskriterier.
Länk till dokumenten Guide för SAG och mall för SAG försättsblad
Fakultetens forskning
Med ett starkt samhällsengagemang bedriver vi flervetenskaplig forskning. Forskningen rör sig inom fältet utbildningsstudier med fokus på olika ämnen och former av utbildning, inklusive lärarutbildning, samt inom de breda fälten historie- och kulturstudier samt idrottsstudier.
Vår forskning sker ofta i relation till och i samverkan med samhället, till exempel skolor, muséer, idrottsföreningar och idéburna organisationer. På så sätt bidrar fakulteten tillsammans med andra viktiga aktörer till långsiktiga och vetenskapligt förankrade lösningar för samhälls- och skolutveckling.
-
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Universitetslärarprofession i post-pandemiska hybrida lärandemiljöer
adrian.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Digitaliseringens etik. Föreställningar om Förintelsesamlingars sårbarhet
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Global bearbetning som en indikator på barns konceptuella subitiseringsförmåga i förskoleklass
mona.holmqvist@mau.se -
Forskningsprojekt
Rektorers bild av nyutexaminerade lärare
adrian.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Förflyttningar och förändringar i skolans vardag
joacim.andersson@mau.se -
Forskningsprojekt
VALIANT: Virtuella innovations- och stödnätverk för lärare
anna.warnsby@mau.se -
Forskningsprojekt
Allmänna och gemensamma pedagogiska rum – Likvärdig utbildning för alla barn och ungdomar
liselott-mariett.olsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Unga ledare
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Skolchefen i brytningspunkten: Begränsningar, hot och möjligheter med skolans demokratiska uppdrag
martin.eksath@mau.se -
Forskningsprojekt
Kritiskt tänkandediskurser i matematikundervisning om big data
christian.hans.andersson@mau.se -
Forskningsprojekt
Nyanlända lärares erfarenheter efter Snabbspåret
catarina.economou@mau.se -
Forskningsprojekt
Visual Thinking Strategies (VTS) i undervisning i tidiga skolor
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Snabbkurs i Corona: Covid-19 och digitalisering-konsekvenser för högre utbildning, undervisning och lärande
adrian.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Skandinavien som arena för Black Panther Party
robert.mohammadi@mau.se -
Forskningsprojekt
Hållbart ledarskap
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Historier om flyktingskap i de nordiska länderna
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Reclaim the Climate!
helen.hasslof@mau.se -
Forskningsprojekt
Röster från en stängd idrottsvärld - Coronakrisen som en möjlig grund för utveckling
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Mistra Sport and Outdoors
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Elitidrottare och föräldraskap – familjeplaneringens struktur och ekonomi
anna.maria.hellborg@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Learning from the margins: Social inclusion of highly marginalised young people in urban settings
anne.harju@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Inkludering för elever med NPF
mona.holmqvist@mau.se -
Forskningsprojekt
Elevers bakgrund och kunskapstyper med olika grad av komplexitet
david.rosenlund@mau.se -
Forskningsprojekt
För ung för att rida? En studie av ridskolornas aktiviteter för barn i förskoleåldern från säkerhets- och hästvälfärdsperspektiv
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
CHILD-UP
erica.righard@mau.se -
Forskningsprojekt
Developing academic literacies in higher education contexts – Challenges and opportunities for students with different backgrounds
lotta.bergman@mau.se -
Forskningsprojekt
Flerstämmig didaktisk modellering? Undervisning och sambedömning i förskola
catrin.stensson@mau.se -
Forskningsprojekt
DigiCONFLICT: Digitalt Kulturarv i Kulturella Konflikter
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Inkluderande undervisning i flerspråkiga klassrum - en designstudie
anders.jakobsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Stallkulturer i cyberrymden
lovisa.broms@mau.se -
Forskningsprojekt
Special Education for Teacher Educators (SET)
mona.holmqvist@mau.se -
Forskningsprojekt
Tracing mathematics teacher education in practice (TRACE)
anders.jakobsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Att lära sig träna: Riksidrottsgymnasiernas roll i längdskidåkningens träningsutveckling
daniel.svensson@mau.se -
Forskningsprojekt
Utbildning AB. En studie av villkor för, och konsekvenser av, edu-prenöriellt engagemang i svensk skola
malin.ideland@mau.se -
Forskningsprojekt
Grendels skatt: Temporalitet, auktoritet och lusten till det förflutna
stefan.nyzell@mau.se -
Forskningsprojekt
Judisk och kvinna. Intersektionella och historiska perspektiv på judiska kvinnors liv i Sverige under 1900- och 2000-talet
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Berättelser som kulturarv – makt och motstånd i insamlingsprocesser och berättelser om och med invandrare vid Nordiska museets arkiv
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Organisatoriskt och socialt säkerhetsklimat inom människovårdande organisationer
tuija.muhonen@mau.se
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
A Theoretical Framework for Housing Conveyances on National Markets
Peter Håkansson, Peter Palm
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Croatia
Peter Gladoic Håkansson, Jasenka Kranjčević
-
2022 | Artikel i tidskrift
ChemoKnowings as Part of 21st Century Bildung and Subject Didaktik
Merve Yavuzkaya, Paul Clucas, Jesper Sjöström
-
2022 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Lärares relationskompetens i möte med elever med ADHD
Linda Plantin Ewe, Jonas Aspelin, Sven Bölte, Girma Berhanu
-
2022 | Artikel i tidskrift
Where does environmental sustainability fit in the changing landscapes of outdoor sports?: An analysis of logics of practice in artificial sport landscapes
Erik Backman, Daniel Svensson
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Idrottsrörelsen och coronakrisen: Ställa in, ställa om, ställa upp
Susanna Hedenborg, Daniel Svensson
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
Irma Åstrand: En kvinnlig pionjär inom arbetsfysiologin
Daniel Svensson, Peter Schantz
-
2022 | Artikel, recension
Norwegian book tackles the difficult questions surrounding sustainability in sports: Review of Idrett og bærekraft: Perspektiver på miljø- og samfunnsansvar i idrettens organisasjoner (Dag Vidar Hanstad, Morten Renslo Sandvik & Anna-Maria Strittmatter, eds.)
Daniel Svensson
-
2022 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Att få tillträde till lärprocesser: professionell utveckling för lärare som undervisar elever med intellektuell funktionsnedsättning och autism i grundsärskolan
Kamilla Klefbeck, Jonas Aspelin, Lotta Andersson, Nina Klang
-
2022 | Kapitel i bok, del av antologi
The engine of the nation: the supernormal pupil and classes for the gifted in sweden in the early 20th century
Thom Axelsson
Forskarutbildning
Forskarutbildningskurser
Vid Fakulteten för lärande och samhälle finns forskarutbildningsämnena
- Historia och historiedidaktik
- Idrottsvetenskap med inriktning mot samhällsvetenskap och humaniora
- Naturvetenskapernas och matematikens didaktik
- Pedagogik
- Språk- och litteraturdidaktik
Forskarskolor
Malmö universitet deltar i ett flertal forskarskolor, där vi står som värdlärosäte eller deltar med doktorander. Forskarskolor samlar doktorander med en gemensam inriktning, bestående av ett forskarutbildningsämne eller ett tema. Doktoranderna har gemensamma aktiviteter i form av kurser, workshops och seminarier. Ofta är forskarskolorna gemensamma med andra lärosäten och finansierade med hjälp av externa medel.
Institutioner och centrum på Lärande och samhälle
Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL)
Centrum för akademiskt lärarskap är ett universitetsövergripande centrum som erbjuder utbildning och bedriver forskning inom högskolepedagogik, breddad rekrytering och breddat deltagande. Vi stöttar lärare i att bedriva sin undervisning och studenter i att utveckla sitt lärande.
Fler vägar in i läraryrket
Satsningen Fler vägar in i läraryrket vänder sig både till den som redan är verksam inom förskola/skola men som saknar behörighet och till den som är intresserad av att börja arbeta inom förskolan/skolan.
Läs mer om satsningen Fler vägar in i läraryrket
Snabbspår för lärare och förskollärare
På uppdrag av Arbetsförmedlingen erbjuder fakulteten snabbspår för nyanlända akademiker. Snabbspåret ger nyanlända akademiker en introduktion till läraryrket och förskolläraryrket i Sverige.
Snabbspår för lärare och förskollärare
Vidareutbildning av lärare (VAL)
Vidareutbildning av lärare (VAL) är en kompletterande lärarutbildning som vänder sig till dig som jobbar som förskollärare eller lärare men saknar examen.
Vidareutbildning av lärare (VAL)
Vidareutbildning för utländska lärare (ULV)
Malmö universitet erbjuder från höstterminen 2019 utbildningen Utländska lärares och akademikers vidareutbildning (ULV).
Samverkan
Centrum för samverkan

Centrum för samverkan stödjer och driver utveckling genom samverkan med det omgivande samhället. Målet med vår samverkan är att få till ett ömsesidigt utbyte där vår kunskap och kompetens på universitetet ska komma samhället till nytta. Kontakta oss om du vill veta mer eller har förslag och idéer på hur vi kan samverka.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Här hittar du som VFU-samordnare, VFU-ansvarig och VFU-handledare information och dokument som rör verksamhetsförlagd utbildning.
Handledare för blivande studie- och yrkesvägledare
Handledare för blivande studie- och yrkesvägledareDu som är utbildad vägledare och arbetar inom allmänna utbildningsväsendet kan anmäla dig som handledare för verksamhetsförlagd utbildning. Även du som arbetar med till exempel vägledning, rehabilitering eller rekrytering utanför utbildningsväsendet kan anmäla dig.
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) för blivande lärare och förskollärare
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) för blivande lärare och förskollärareLärarutbildningarna ger studenten ett teoretiskt och praktiskt kunnande samt insikt i skolans/förskolans villkor. Studenten ska använda teoretiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna i syfte att fördjupa sina kunskaper och utveckla sin handlingskompetens i VFU-kurserna.
Stipendium för yrkesverksamma
Verksamma inom förskola, grundskola, gymnasium och/eller vuxenutbildning som vill bedriva forskningsbaserade projekt som bidrar till matematikundervisningens utveckling kan söka stipendium ur Gudrun Malmers stiftelse.
Nationellt prov i historia
Skolverket har fått regeringens uppdrag att i samarbete med universitet och högskolor utarbeta och genomföra de nationella ämnesproven. Uppgiften att utarbeta nationella ämnesprovet i historia för årskurs 9 ligger hos Malmö universitet.
Kontakta oss
-
Anders Linde-Laursen - Dekan/Professor
anders.linde-laursen@mau.se
040-6658222Lärande och samhälle
-
Tobias Olsson - Professor
tobias.olsson@mau.se
040-6657821Institutionen för kultur, språk och medier
-
Margareta Serder - Vicedekan/Universitetslektor
margareta.serder@mau.se
040-6657117Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle