Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskningsevenemang
-
Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare
- Malmö universitet
- Om oss
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteten för lärande och samhälle
Fakulteten för lärande och samhälle
lärande och samhälle
Fakulteten för lärande och samhälle erbjuder professionsutbildningar för skola, kultur, fritid och idrott. Fakulteten driver en av Sveriges största lärarutbildningar där man som student väljer en av fyra examina: förskollärare, grundlärare, ämneslärare eller yrkeslärare.
Samhällsnära utbildning, forskning och samverkan
Fakulteten Lärande och samhälle karaktäriseras av ett nytänkande när det gäller utbildningarnas utformning och samarbeten med skolhuvudmän kommuner, organisationer och näringsliv. Fakulteten utbildar bland annat idrottsvetare, historiker, lärare, specialpedagoger, speciallärare och studie- och yrkesvägledare. Masters- och forskarutbildningar, fristående kurser, vidare- och uppdragsutbildning är ett urval av fakultetens övriga utbildningserbjudanden. Forskningen på fakulteten är idrottsvetenskaplig och utbildningsvetenskaplig och bedrivs i nära samverkan med det omgivande samhället. Fakulteten erbjuder forskarutbildning i idrottsvetenskap med inriktning samhällsvetenskap och humaniora, historia och historiedidaktik, naturvetenskapernas och matematikens didaktik, pedagogik samt språk- och litteraturdidaktik.
Fakultetens utbildningar
Lärarutbildning och övriga program
- Förskollärarutbildning
- Förskollärarutbildning: Musikprofil
- Förskollärarutbildning: Flexibel variant
- Grundlärarutbildning F-3
- Grundlärarutbildning F-3 arbetsintegrerad variant
- Grundlärarutbildning 4-6
- Grundlärarutbildning 4-6 arbetsintegrerad variant
- Grundlärarutbildning: Fritidshem
- Ämneslärarutbildning 7-9
- Ämneslärarutbildning 7-9, Biologi, Kemi och Teknik, arbetsintegrerad utbildning
- Ämneslärarutbildning gymnasieskolan
- Ämneslärarutbildning - KPU
(Kompletterande pedagogisk utbildning, för grundskolan 7-9 och gymnasieskolan) - Yrkeslärarutbildning
- Idrottsvetenskapligt program: Fysisk aktivitet och hälsa
- Idrottsvetenskapligt program: Sport Management
- Studie- och yrkesvägledarutbildning
- Historia: Inriktning mot kulturarvsstudier
- Speciallärarprogram: Grav språkstörning
- Speciallärarprogrammet: Matematikutveckling
- Speciallärarprogrammet: Språk-, skriv- och läsutveckling
- Specialpedagogprogrammet
Magister- och masterutbildningar
- Education: Educational Theory (Two-Year)
- Historiska studier, magister/master
- Sport Sciences: Sport in Society, Master’s Programme (One-Year)
- Sport Sciences: Sport in Society, Master’s Programme (Two-Year)
- Teaching and Learning in Higher Education, Master's Programme (One-Year)
- Teaching and Learning in Higher Education, Master's Programme (Two-Year)
- Magister/master i Pedagogik
- Magister/master i Ämnesdidaktik
- Magister/master i Specialpedagogik
-
Senare del av programInformation om ansökan och antagning till senare del av program
Fristående kurser
Kurser inom ett flertal ämnesområden
Kompetens- och uppdragsutbildningar
Regionalt utvecklingscentrum (RUC) är en del av fakulteten Lärande och samhälle. RUC arbetar med fortbildning och kompetens- och verksamhetsutveckling inom fälten lärande, pedagogik och ledarskap på uppdrag från skolhuvudmän, kommuner och organisationer.
RUCs tjänster inom fortbildning och kompetens- och verksamhetsutveckling

Vidareutbildning av lärare (VAL)
Vidareutbildning av lärare, VAL, är en kompletterande lärarutbildning som vänder sig till dig som jobbar som förskollärare eller lärare men saknar examen.

Vidareutbildning för utländska lärare
Malmö universitet erbjuder från höstterminen 2019 utbildningen Utländska lärares och akademikers vidareutbildning (ULV).

Fler vägar in i läraryrket
Satsningen Fler vägar in i läraryrket vänder sig både till den som redan är verksam inom förskola/skola men som saknar behörighet och till den som är intresserad av att börja arbeta inom förskolan/skolan.

Snabbspår för lärare och förskollärare
På uppdrag av Arbetsförmedlingen erbjuder fakulteten snabbspår för nyanlända akademiker. Snabbspåret ger nyanlända akademiker en introduktion till läraryrket och förskolläraryrket i Sverige
Fakultetens forskning
-
Forskningsprojekt
Utbildning AB. En studie av villkor för, och konsekvenser av, edu-prenöriellt engagemang i svensk skola
malin.ideland@mau.se -
Forskningsprojekt
Nyanlända lärares erfarenheter efter Snabbspåret
catarina.economou@mau.se -
Forskningsprojekt
Mäta progression: att identifiera och mäta progression i kritiskt tänkande i studentuppsatser vid Fakulteten lärande och samhälle, Malmö...
par.widen@mau.se -
Forskningsprojekt
Historier om flyktingskap i de nordiska länderna
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Soparbete i hållbarhetsekonomin: Värdeomvandlingar av spillvatten och matavfall
malin.ideland@mau.se -
Forskningsprojekt
Judisk och kvinna. Intersektionella och historiska perspektiv på judiska kvinnors liv i Sverige under 1900- och 2000-talet
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Berättelser som kulturarv – makt och motstånd i insamlingsprocesser och berättelser om och med invandrare vid Nordiska museets arkiv
malin.thor@mau.se -
Forskningsprojekt
Visual Thinking Strategies (VTS) i undervisning i tidiga skolor
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Evidence-Based Online Learning through Virtual Exchange (EVOLVE)
shannon.sauro@mau.se -
Forskningsprojekt
NEXUS
lasse.lindhagen@mau.se -
Forskningsprojekt
Organisatoriskt och socialt säkerhetsklimat inom människovårdande organisationer
tuija.muhonen@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Att lära sig träna: Riksidrottsgymnasiernas roll i längdskidåkningens träningsutveckling
daniel.svensson@mau.se -
Forskningsprojekt
Tracing mathematics teacher education in practice (TRACE)
anders.jakobsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Mistra Sport and Outdoors
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Röster från en stängd idrottsvärld - Coronakrisen som en möjlig grund för utveckling
susanna.hedenborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Stallkulturer i cyberrymden
lovisa.broms@mau.se -
Forskningsprojekt
Flerstämmig didaktisk modellering? Undervisning och sambedömning i förskola
catrin.stensson@mau.se -
Forskningsprojekt
Learning from the margins: Social inclusion of highly marginalised young people in urban settings
anne.harju@mau.se -
Forskningsprojekt
Inkluderande undervisning i flerspråkiga klassrum - en designstudie
anders.jakobsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Skandinavien som arena för Black Panther Party
robert.mohammadi@mau.se -
Forskningsprojekt
Relationär pedagogik - för ett sannare liv. En essäistisk sammanläggning om dys/funktionell uppfostran: exemplet ADHD
mattias.nilsson_sjoberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Snabbkurs i Corona: Covid-19 och digitalisering-konsekvenser för högre utbildning, undervisning och lärande
adrian.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
CHILD-UP
erica.righard@mau.se -
Forskningsprojekt
Att skapa goda livsfärdigheter bland ungdomar
-
Forskningsprojekt
Utbildning som en mänsklig rättighet
christian.norefalk@mau.se -
Forskningsprojekt
Idrott och socialt entreprenörskap
tomas.peterson@mau.se -
Forskningsprojekt
Malmö Youth Sport Study (MYSS)
tomas.peterson@mau.se -
Forskningsprojekt
Grendels skatt: Temporalitet, auktoritet och lusten till det förflutna
stefan.nyzell@mau.se -
Forskningsprojekt
Postgraduate studies: Comparing South Africa and Sweden – phase 2
mona.holmqvist@mau.se -
Forskningsprojekt
Special Education for Teacher Educators (SET)
mona.holmqvist@mau.se -
Forskningsprojekt
Från fri och obunden kvinna till myten om cowboyen. Relationen mellan social och kulturell förändring i Appalacherna och omvandlingar av...
mats.greiff@mau.se -
Forskningsprojekt
Elitidrottare och föräldraskap – familjeplaneringens struktur och ekonomi
anna.maria.hellborg@mau.se -
Forskningsprojekt
Unpacking rural differentiation in South Africa as a policy challenge
nils.ekelund@mau.se -
Forskningsprojekt
FanTALES - Fanfiction for the Teaching and Application of Languages through E-Stories
shannon.sauro@mau.se -
Forskningsprojekt
Developing academic literacies in higher education contexts – Challenges and opportunities for students with different backgrounds
lotta.bergman@mau.se -
Forskningsprojekt
Historia på nätet
robin.ekelund@mau.se -
Forskningsprojekt
Nyanlända ungdomars möjlighetsstrukturer för inkludering och skolframgång
laid.bouakaz@mau.se
-
2021 | Artikel i tidskrift
Collective Immersion by Affections.
Cecilia Trenter, David Ludvigsson, Martin Stolare
-
2021 | Artikel i tidskrift
Fast track to the labour market?
Elin Ennerberg
-
2021 | Artikel i tidskrift
Motorik- eller pulsträning?
Ingegerd Ericsson
-
2021 | Rapport
Gymnasieskola på distans och grundskola i standby
Ola Holmström
-
2021 | Kapitel i bok, del av antologi
Emancipation, arbetsliv och rock’n’roll
Mats Greiff
-
2021 | Artikel i tidskrift
Mer än bara ord
Kutte Jönsson
-
2021 | Kapitel i bok, del av antologi
Pojkars och flickors resultat på det nationella provet i historia
Fredrik Alvén
-
2021 | Kapitel i bok, del av antologi
Vad i hela världen säger du?
Fredrik Alvén
-
2021 | Bok
På väg mot läraryrket
Fredrik Alvén, Senait Bohlin
-
2021 | Artikel i tidskrift
Spinoza on the teaching of doctrines
Johan Dahlbeck

Forskarutbildningskurser
Malmö universitet erbjuder forskarutbildningskurser för den som är antagen vid Malmö universitet eller något annat lärosäte. Fakulteten erbjuder...

Forskarskolor
Malmö universitet deltar i ett flertal forskarskolor, där vi står som värdlärosäte eller deltar med doktorander. Forskarskolor...
Fakultetens samverkan och vfu
Samarbeta med LS
Fakulteten för lärande och samhälle har ett brett utbud av kurser och program för lärares och skolans kompetensutveckling och samarbetar med skolhuvudmän kring Skola på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Våra uppdragsgivare finns bland annat inom skolvärlden, till exempel förskolor, skolor, skolhuvudmän och Skolverket. Men även idrottsorganisationer, kulturinstitutioner och näringsliv finns bland våra uppdragsgivare.
Regionalt utvecklingscentrum (RUC)
Enheten Regionalt utvecklingscentrum (RUC) arbetar med lärandeprocesser, pedagogik och ledarskap och skräddarsyr uppdrag inom kompetensutveckling och utvecklingsprojekt som till exempel:
- Stöd inom systematiskt kvalitetsarbete
- Handledning inom kollegialt lärande och processtöd
- Kompetensutveckling inom värdegrundsfrågor och vägledning
- Utbildningsinsatser inom språkutvecklande undervisning och studiehandledning
Regionalt utvecklingscentrum (RUC)
Utveckling, Lärande, Forskning (ULF)
Utveckling, Lärande, Forskning (ULF) är en försöksverksamhet med syfte att bidra till en fungerande infrastruktur för nära samverkan med skolväsendet kring praktiknära forskning. Malmö universitet medverkar tillsammans med skolhuvudmän och andra lärarutbildningar i Sverige.
Fler vägar in Fler vägar in i lararyrket är en satsning som vänder sig både till redan är verksamma inom förskola/skola men som saknar behörighet och till de som är intresserad av att börja arbeta inom förskolan/skolan.
Utveckling, Lärande, Forskning (ULF)
Utveckling, Lärand, Forskning (ULF)
Fler vägar in
Fler vägar in i lararyrket är en satsning som vänder sig både till redan är verksamma inom förskola/skola men som saknar behörighet och till de som är intresserad av att börja arbeta inom förskolan/skolan
Partnerskolor, verksamhetsförlagd utbildning (vfu) och syv-handledare
VFU är Lärande och samhälles partnersamarbete med skolhuvudmän i Skåne för att våra studenter ska kunna göra praktik på förskolor, skolor och idrottsorganisationer i regionen. Målet är att säkra hög kvalitet i lärarutbildningens alla delar och att studenternas professionsutveckling stärks genom ett fördjupat samarbete mellan universitet och partnerskolor.
Stipendium för yrkesverksamma
Verksamma inom förskola, grundskola, gymnasium och/eller vuxenutbildning som vill bedriva forskningsbaserade projekt som bidrar till matematikundervisningens utveckling kan söka stipendium ur Gudrun Malmers stiftelse.
Nationellt prov i historia
Skolverket har fått regeringens uppdrag att i samarbete med universitet och högskolor utarbeta och genomföra de nationella ämnesproven. Uppgiften att utarbeta nationella ämnesprovet i historia för årskurs 9 ligger hos Malmö universitet.
Institutioner och centrum på Lärande och samhälle
Aktuellt på Lärande och samhälle
Student vid LS
Kurs- och programspecifik information för dig som studerar vid fakulteten för lärande och samhälle har flyttats till Canvas. På Studentwebben har vi samlat all praktisk information för dig som student vid Malmö universitet.
Du som går utbildning till ämneslärare eller grundlärare F-3 eller 4-6 gör ett självständigt arbete på grundnivå den 5:e eller 7:e terminen, beroende på vilken utbildning du går.
Det självständiga arbetet är en kunskapsöversikt i ditt fördjupningsämne. Arbetet är tänkt att vara en utgångspunkt för examensarbetet på avancerad nivå som du ska göra i slutet av utbildningen. Det viktigaste stödet för att kunna genomföra arbetet är naturligtvis din handledare, men vi erbjuder också andra resurser till din hjälp.
Dokument
Guide för SAG innehåller riktilinjer för arbetet. I guiden finns information om formalia som uppsatsens utformning, slutseminarium och bedömningskriterier.
Länk till dokumenten Guide för SAG och mall för SAG försättsblad