Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskarskolan ASSURE - Adaptation of urban space through sustainable regeneration
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Salutogent centrum för oral hälsa
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Utbildningsvetenskap
Utbildningsvetenskap är ett brett område som innefattar många olika dimensioner av forskning om utbildning, undervisning och lärande, vilket är centrala områden för yrkesutbildning till lärare men även av relevans i andra utbildningssammanhang.
Forskningen inriktas på olika nivåer av utbildning, såsom utbildningens organisation och ledning utifrån politiska, sociala, ekonomiska och kulturella perspektiv, den lärandes förutsättningar, innehållet för lärande, samt studier av lärares och skolledares arbete för att planera, genomföra och utvärdera utbildning.
Forskare, publikationer och projekt
Fredrik Alvén
Malin Axelsson
Thom Axelsson
Peter Bengtsson
Jakob Billmayer
Mikael Bruér
Eva Davidsson
Jessica Eng
Lucely Figueroa Suarez
Rebecka Fingalsson
Pernilla Granklint Enochson
Ylva Grufstedt
Anne Harju
Helen Hasslöf
Lisa Hellström
Hanna Hofverberg
Alexander Jansson
Christina Johnsson
Annika Karlsson
Marie Larneby
Dorota Lembrér
Peter Lilja
Vanja Lozic
Adrian Lundberg
Janna Lundberg
Mats Lundström
Manuela Lupsa
Emelie Madeleine Charlotte Nilsson
Stefan Nyzell
Jonas Qvarsebo
David Rosenlund
Margareta Serder
Viktoria Sjöblom
Hanna Sjögren
Madeleine Sjöman
Jesper Sjöström
Kristian Stålne
-
2025 | Konferensbidrag
Mathematical discourse changes during the introduction phase of the early years - A textbook perspective
Irina Johansson Carlén, Clas Olander, Ulrika Ryan
-
2025 | Konferensbidrag
Högskoleintroducerande utbildningars roll i arbetet för inkludering och social hållbarhet
Karin Zetterberg
-
2025 | Konferensbidrag
Hållbar ordinlärning på sfi: Betydelsen av skolbakgrund och strategianvändning
Lars Bokander, Anders Agebjörn
-
2025 | Övrigt
Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan
Anders Agebjörn
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Efterord: Sfi-undervisning tagen på allvar
Robert Walldén
-
2025 | Konferensbidrag
Disputable and Indisputable Swedes:: Navigating Racism in Swedish Secondary School
Jin Hui Li, Sara Nilsson Mohammadi
-
2025 | Konferensbidrag
Normativ svenskhet och rasism i skolan: Elevers erfarenheter och implicerade positioner
Sara Nilsson Mohammadi
-
2025 | Rapport
Undervisning med elever med IF: Delaktighet och lärande
Helena Roos, Daniel Östlund, Karolina Fredriksson Erson
-
2025 | Rapport
Lärosätesövergripande samarbete kring ämneslärarutbildning: Kontext - perspektiv - erfarenheter
Ola Holmström, Cathrine Norberg
-
2025 | Artikel i tidskrift
Swedish doctoral students' perceptions of how power asymmetries and career gatekeeping influence the risk of sexual harassment
Mika Hagerlid, Charlotta Löfgren-Mårtenson
-
ForskningsprojektRätten att ge rättigheter. Välfärdsprofessionella som väktare av papperslösas mänskliga rättigheter.
jacob.lind@mau.se -
ForskningsprojektUnpacking the Box – lådans didaktiska möjligheter för att bygga kunskap genom nyfikenhet, fantasi och gemenskap
rebecka.fingalsson@mau.se -
ForskningsprojektDen litterära kanon i Sverige – konsensus och konflikt i utbildningspolitik, offentlig debatt och pedagogisk praktik
magnus.persson@mau.se -
ForskningsprojektJämförande analys av policyer och implementeringsstrategier för sexualundervisning i Sydafrika och Sverige.
mats.lundstrom@mau.se -
ForskningsprojektHistorieundervisning som främjar elevers hantering av historiska framställningar - En interventionsstudie i samverkan mellan lärare och...
david.rosenlund@mau.se -
ForskningsprojektStudier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
ForskningsprojektGlobal och Glokal Hälsa (GGH) - Välbefinnande och lärande i Glokal miljö
jonas.christensen@mau.se -
ForskningsprojektAtt skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
ForskningsprojektGrundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter
hanna.sjogren@mau.se -
ForskningsprojektLärares navigerande principer vid design av simulerade lärandemiljöer i svenska högskolans kontext
elisabet.malvebo@mau.se -
ForskningsprojektTeacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
ForskningsprojektAtt arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
ForskningsprojektDesign av rörlig bild i skolan
dennis.augustsson@mau.se -
ForskningsprojektSkolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
ForskningsprojektLärares derasifierande praktiker – Hur kan lärare tillvarata sina antirasistiska ambitioner i sitt arbete?
sara.nilsson-mohammadi@mau.se -
ForskningsprojektHälsa i lärande och lärarutbildning (HILL)
lisa.hellstrom@mau.se -
ForskningsprojektUtrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKTGrafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKTErfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se