Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Adaptation of urban space through sustainable regeneration (ASSURE)
- ComBine
- Forskarskola: Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår (FEELIT)
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik (FontD)
- Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Relevancing Mathematics and Science Education
- ROCIT
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök forskningspublikationer i Diva
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Utbildningsvetenskap
Utbildningsvetenskap är ett brett område som innefattar många olika dimensioner av forskning om utbildning, undervisning och lärande, vilket är centrala områden för yrkesutbildning till lärare men även av relevans i andra utbildningssammanhang.
Forskningen inriktas på olika nivåer av utbildning, såsom utbildningens organisation och ledning utifrån politiska, sociala, ekonomiska och kulturella perspektiv, den lärandes förutsättningar, innehållet för lärande, samt studier av lärares och skolledares arbete för att planera, genomföra och utvärdera utbildning.
Forskare, publikationer och projekt
Fredrik Alvén
Malin Axelsson
Thom Axelsson
Peter Bengtsson
Jakob Billmayer
Mikael Bruér
Eva Davidsson
Jessica Eng
Lucely Figueroa Suarez
Rebecka Fingalsson
Pernilla Granklint Enochson
Ylva Grufstedt
Anne Harju
Helen Hasslöf
Lisa Hellström
Hanna Hofverberg
Alexander Jansson
Christina Johnsson
Annika Karlsson
Dorota Lembrér
Peter Lilja
Vanja Lozic
Adrian Lundberg
Janna Lundberg
Mats Lundström
Manuela Lupsa
Emelie Madeleine Charlotte Nilsson
Stefan Nyzell
Jonas Qvarsebo
David Rosenlund
Margareta Serder
Viktoria Sjöblom
Hanna Sjögren
Madeleine Sjöman
Jesper Sjöström
Kristian Stålne
-
2025 | Övrigt
Vad betyder "transspråkande"?: Om termens framväxt och dess relation till kodväxling
Anders Agebjörn
-
2025 | Konferensbidrag
Using tools from time series analysis for analysing tasks in textbooks
Jöran Petersson, Paul Andrews, Judy Sayers
-
2025 | Artikel i tidskrift
Driving simulators in police education—resistance and transformation
Joakim Ingrell, Caroline Mellgren
-
2025 | Artikel i tidskrift
110 forskare och universitetslärare inom specialpedagogik: Olika specialpedagogiska yrkesroller är nödvändiga
Palla Linda, Helena Andersson, Ann-Louise Silfver, Pia Thimgren, Madeleine Sjöman, Johanna Öhrn, Magnus Erlandsson, Monica Polverari, Lisa Hellström, Jessica Håkansson, Balli Lelinge, Eva Thomasson, Maria Rubin, Ann-Louise Ljungblad, Jeremias Rosenqvist-Aulin, Elsa Andersson, Ann Brovall, Git Blomberg, Roger Åkerman, Helena Roos, Thomas Barow, Charlotta Pettersson, Helena Yourston
-
2025 | Artikel i tidskrift
Ett samhällsproblem om yrkesrollen begränsas: 110 forskare och universitetslärare i upprop
Palla Linda, Helena Andersson, Ann-Louise Silfver, Pia Thimgren, Madeleine Sjöman, Johanna Öhrn, Magnus Erlandsson, Monica Polverari, Lisa Hellström, Jessica Håkansson, Balli Lelinge, Eva Thomasson, Maria Rubin, Ann-Louise Ljungblad, Jeremias Rosenqvist-Aulin, Elsa Andersson, Ann Brovall, Git Blomberg, Roger Åkerman, Helena Roos, Thomas Barow, Charlotta Pettersson, Helena Yourston
-
2025 | Bok
Historiedidaktik och historieundervisning: Förutsättningar, utmaningar, möjligheter
Niklas Ammert, Kristina Kakoulidou, David Rosenlund
-
2025 | Konferensbidrag
A Rose by Any Other Name Would Smell as Sweet: A Systematic Review of How the Concept of Historical Accounts is Addressed in Educational Research
David Rosenlund
-
2025 | Konferensbidrag
Historieundervisning, relationell pedagogik och multiperspektivitet: Ett ULF-projekt där lärare utgått från ett undervisningsmaterial om Israel/Palenstina-frågan
David Rosenlund, Janna Lundberg
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Preface
Olof Franck, Bodil Liljefors Persson
-
2025 | Artikel i tidskrift
Visual Thinking: the Strategy That Could Help You Spot Misinformation and Manipulated Images
Shaun Nolan
-
ForskningsprojektFEELIT – Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår
eva.wennas-brante@mau.se -
ForskningsprojektSpecialpedagogiska processer i förskola: Kunskapsutveckling för ökad likvärdighet
linda.palla@mau.se -
ForskningsprojektRätten att ge rättigheter. Välfärdsprofessionella som väktare av papperslösas mänskliga rättigheter.
jacob.lind@mau.se -
ForskningsprojektEn studie om vägen till delaktighet och psykisk hälsa genom utbildning på folkhögskola bland unga vuxna med neuropsykiatriska...
madeleine.sjoman@mau.se -
ForskningsprojektUnpacking the Box – lådans didaktiska möjligheter för att bygga kunskap genom nyfikenhet, fantasi och gemenskap
rebecka.fingalsson@mau.se -
ForskningsprojektDen litterära kanon i Sverige – konsensus och konflikt i utbildningspolitik, offentlig debatt och pedagogisk praktik
magnus.persson@mau.se -
ForskningsprojektJämförande analys av policyer och implementeringsstrategier för sexualundervisning i Sydafrika och Sverige.
mats.lundstrom@mau.se -
ForskningsprojektHistorieundervisning som främjar elevers hantering av historiska framställningar - En interventionsstudie i samverkan mellan lärare och...
david.rosenlund@mau.se -
ForskningsprojektStudier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
ForskningsprojektAtt skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
ForskningsprojektGrundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter
hanna.sjogren@mau.se -
ForskningsprojektLärares navigerande principer vid design av simulerade lärandemiljöer i svenska högskolans kontext
elisabet.malvebo@mau.se -
ForskningsprojektTeacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
ForskningsprojektAtt arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
ForskningsprojektDesign av rörlig bild i skolan
dennis.augustsson@mau.se -
ForskningsprojektSkolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
ForskningsprojektLärares derasifierande praktiker – Hur kan lärare tillvarata sina antirasistiska ambitioner i sitt arbete?
sara.nilsson-mohammadi@mau.se -
ForskningsprojektHälsa i lärande och lärarutbildning (HILL)
lisa.hellstrom@mau.se -
ForskningsprojektUtrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKTGrafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKTErfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se