Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Forskning i fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Utbildningsvetenskap
Utbildningsvetenskap är ett brett område som innefattar många olika dimensioner av forskning om utbildning, undervisning och lärande, vilket är centrala områden för yrkesutbildning till lärare men även av relevans i andra utbildningssammanhang.
Forskningen inriktas på olika nivåer av utbildning, såsom utbildningens organisation och ledning utifrån politiska, sociala, ekonomiska och kulturella perspektiv, den lärandes förutsättningar, innehållet för lärande, samt studier av lärares och skolledares arbete för att planera, genomföra och utvärdera utbildning.
Forskare, publikationer och projekt

Fredrik Alvén

Malin Axelsson
Thom Axelsson

Jutta Balldin

Peter Bengtsson

Jakob Billmayer

Mikael Bruér

Eva Davidsson

Lucely Figueroa Suarez

Rebecka Fingalsson

Pernilla Granklint Enochson

Ylva Grufstedt

Anne Harju

Helen Hasslöf

Lisa Hellström

Hanna Hofverberg

Kristine Hultberg Ingridz

Alexander Jansson

Christina Johnsson
Annika Karlsson

Marie Larneby

Dorota Lembrér

Peter Lilja

Vanja Lozic

Janna Lundberg

Adrian Lundberg

Mats Lundström

Manuela Lupsa

Emelie Madeleine Charlotte Nilsson

Stefan Nyzell

Jonas Qvarsebo

David Rosenlund

Margareta Serder

Viktoria Sjöblom

Hanna Sjögren

Madeleine Sjöman

Jesper Sjöström

Kristian Stålne
-
2025 | Konferensbidrag
”What’s up in RE?": "Religious Education in Sweden”Emma Hall and Tobias Johansson
Emma Hall
-
2025 | Artikel i tidskrift
Middle leaders’ communicative practices: qualitative differences formed by distinct practice architectures
Jaana Nehez, Veronica Sülau
-
2025 | Artikel i tidskrift
Universal Design for Learning with Visual Thinking Strategies: Support for Learner Engagement, Representation, and Action and Expression
Margaret Flood, Shaun Nolan, Fred Boss
-
2025 | Artikel i tidskrift
Contextualising an International Science Curriculum in the Anthropocene: Chemistry Teachers’ Approach to Knowledge when Selective Traditions are Challenged
Merve Yavuzkaya, Helen Hasslöf, Jesper Sjöström
-
2025 | Artikel i tidskrift
Vocational expertise is agency
Maria C. Johansson
-
2025 | Artikel i tidskrift
Transitioning from doctoral student to doctoral supervisor
Adrian Lundberg
-
2025 | Artikel i tidskrift
The will to collaboration–shaping leaders for schools of the future
Felicia Daudi
-
2025 | Konferensbidrag
Against ‘Non-Functionalist’ Education: The Telic and Deontic Function(s) and (Non-)Instrumental Value(s) of Education
Christian Norefalk
-
2025 | Artikel i tidskrift
Beyond the Answers: The Role of Questions in Driving Regional School Development—But Whose Questions and with What Focus?
Pernilla Granklint Enochson, Jeanette Sjöberg
-
2025 | Artikel i tidskrift
Educational innovations for an inclusive learning environment: Insights from the teachers' collaboration through Lesson Study
Michel P. Basister, Jöran Petersson, Rowena D. Baconguis
-
Forskningsprojekt
Unpacking the Box – lådans didaktiska möjligheter för att bygga kunskap genom nyfikenhet, fantasi och gemenskap
rebecka.fingalsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Jämförande analys av policyer och implementeringsstrategier för sexualundervisning i Sydafrika och Sverige.
mats.lundstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Den litterära kanon i Sverige – konsensus och konflikt i utbildningspolitik, offentlig debatt och pedagogisk praktik
magnus.persson@mau.se -
Forskningsprojekt
Historieundervisning som främjar elevers hantering av historiska framställningar - En interventionsstudie i samverkan mellan lärare och...
david.rosenlund@mau.se -
Forskningsprojekt
Studier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Global och Glokal Hälsa (GGH) - Välbefinnande och lärande i Glokal miljö
jonas.christensen@mau.se -
Forskningsprojekt
Att skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
Forskningsprojekt
Grundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter
hanna.sjogren@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Lärares derasifierande praktiker – Hur kan lärare tillvarata sina antirasistiska ambitioner i sitt arbete?
sara.nilsson-mohammadi@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se