Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Pedagogik
Forskningsämnet pedagogik handlar om studiet av pedagogiska processer i olika kulturella och mellanmänskliga sammanhang. Pedagogikens kunskapsobjekt är människans bildning och fostran genom utbildning, lärande och undervisning.
Pedagogik är ett brett forskningsfält som inbegriper utbildning, fostran och lärande och hur dessa relaterar till och formas av de institutionella, ekonomiska, politiska, kulturella och sociala sammanhang i vilka de ingår.
Pedagogikämnet vid Malmö universitet tar utgångspunkt i en samhällelig kontext som fokuserar fostrans-, undervisnings- och bildningsprocesser i såväl förskola, skola, högskola och vuxenutbildning som i icke-institutionaliserade kontexter. Kunskapsbildning och meningsskapande i vardagsliv och utbildning ses som relationella och sammanvävda processer.
Ämnet präglas såväl av praxisnärhet och professionsanknytning med utgångspunkt i mångfald och inkludering, som filosofiskt pedagogiska och barndomssociologiska perspektiv.
Fokusområden inom pedagogik
Barndom och utbildning
Forskningen fokuserar på en mångfald av frågor som berör barndom och utbildning. Forskarna är intresserade av barns livsvillkor, både idag, historiskt, i Sverige och globalt. De undersöker barns kultur och identitetsskapande, samt frågor som rör barns aktörskap och medverkan i relation till samhälleliga strukturer som begränsar eller möjliggör barns lärande och utveckling. Barns intressen och rättigheter – samt synen på barnen som aktiva och kompetenta – är centrala utgångspunkter i forskningen.
Forskarna intresserar sig också för hur olika aktörer och institutioner på olika sätt bidrar till att forma barns liv (inklusive föräldrar, lärare, förskollärare och fritidslärare - familjen, skolan och förskolan), och hur barn förhåller sig till detta formande, samt själva formar sina liv. Forskningen fokuserar också på pedagogiska och didaktiska frågor i relation till förskola, skola och fritidshem, samt bedriver samverkansforskning som är inriktad på didaktik och didaktisk modellering.
Kontaktperson
Hanna Sjögren, koordinator för forskargruppen Childhood and Education (ChED)
Estetiska kunskapsformer
Forskningsområdet estetiska kunskapsformer omfattar bild-, drama- och musikpedagogik. Forskningen fokuserar på lärande i estetiska kontexter både i nutida och historiska perspektiv, i Sverige och internationellt. Estetiska kunskaps- och uttrycksformer, arbets- och lärandeprocesser är centrala i forskningen. Forskning bedrivs såväl inom de tre ämnena som över ämnesgränserna och med en bredd av olika teoretiska perspektiv. Forskarna intresserar sig för bland annat Arts Based Research, gestaltande metod och metodologi, bedömning, digitala verktyg, teknologi, identitet- och subjektskapande, materialitet, styrning, demokrati och makt.
Kontaktperson
Forskningsområdet driver en seminarieserie om estetiska kunskapsformer, för aktuellt program kontakta Ann-Mari Edström.
Filosofiska studier i utbildning
Forskningen syftar till att studera och belysa centrala frågor, kontroverser och ämnen som rör utbildningsprocesser och relationer genom historiska och filosofiska perspektiv. Forskningen handlar om utbildningsidéernas historia, filosofi, vetenskapsfilosofi och pedagogik.
Kontaktperson
Morten Korsgaard, forskargruppen Philosophical Studies of Education (PSE)
Fenomenografi, variationsteori och inlärningsstudier
Forskargruppen samlar forskare från alla institutioner vid Fakulteten för lärande och samhälle. Gemensam nämnare är forskning om fenomenografi, variationsteori som teoretiska perspektiv på lärande och modellerna aktionsforskning, improvement science, lesson study och learning study som modeller för praktikutvecklande skolforskning. Forskningen är kollegial och bedrivs tillsammans med lärare, med ett starkt fokus på barns eller elevers perspektiv. Genom att studera lärandeprocesser genereras resultat som ligger till grund för nya undervisningsmodeller. Forskningen ligger i linje med vad som lyfts fram i betänkandet SOU 2018:19: “Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring“, där även exempel från forskargruppen lyfts fram.
Kontaktpersoner
Balli Lelinge & Christina Svensson, forskargruppen Phenomenography, Variation Theory and Learning Study (PeVALS)
Mångfald i utbildning och samhälle
Mångfald är ett centralt tema för forskningen. Mångfald studeras i relation till frågor om undervisning, lärande, språk/flerspråkighet, kommunikation, profession, etik, hälsa och samarbete. Resultaten av den forskning som bedrivs kan framförallt gynna blivande och yrkesverksamma speciallärare, specialpedagoger, elevhälsa och lärare på olika nivåer i utbildningssystemet.
Kontaktperson
Anna-Karin Svensson, forskargruppen Research on Diversity in Education and Society (ReDES)
Vuxenutbildning och högre utbildning
Forskarna studerar vuxenutbildning och vuxnas lärande i förhållande till tidigare lärande, tidigare erfarenheter och tidigare yrkeskunskaper. Syftet är att ge kunskap om spänningsfältet mellan vuxenstuderandes yrkeskunskaper och tidigare erfarenhetsbaserat lärande genom olika teoretiska och metodologiska ansatser. Gruppen undersöker hur det påverkar olika lärandeprocesser i olika sammanhang under utbildningen som i huvudsak bedrivs på distans, oavsett om studenterna har yrkesexamen eller doktorsexamen. Gruppen riktar också sitt intresse till studenter med icke-akademisk bakgrund.
Kontaktperson
Marie Jedemark, forskargruppen Research on Adult and Higher Education (RAHE)
Pedagogiskt ledarskap och utveckling i skolor och förskolor
Forskningen är flervetenskaplig och handlar om ledarskap i förskolor, skolor och gymnasieskolor i syfte att skapa förståelse för ledarskapets roll i framgångsrika förändringar av strukturer, kulturer, praktik och prestationer. Forskningen fokuserar på ledarskap för kollegial utveckling, för praktikutveckling, för mångkulturella skolkontexter samt ledarskap för lärande utifrån specialpedagogiska perspektiv. Den bygger på flera olika organisations- och ledarskapsteorier, liksom på utbildningshistoriska och utbildningsfilosofiska perspektiv.
Kontaktperson
Magnus Erlandsson, forskargruppen Research on Educational Leadership and Development in Schools and Preschools (ELD)
Högskolepedagogik
Högskolepedagogiken behandlar vuxnas lärande inom ramen för högre utbildning. Studenters lärande i formella lärandesituationer utforskas med en tvärvetenskaplig ansats, utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.
Akademiska ämnesspecialister från hela universitetet möts för att gemensamt utforska och utforma ett akademiskt lärarskap. Pågående forskning spänner över områden som lärandemiljöer, professionsutveckling, breddat deltagande, digitalt lärande, utmaningsbaserat lärande samt akademisk litteracitet.
Kontaktperson
Martin Stigmar, forskningsledare vid centrum för akademiskt lärarskap, AKL.
Forskare, publikationer och projekt
Helena Andersson
Thom Axelsson
Jutta Balldin
Mariette Bengtsson
Carina Berkhuizen
Jakob Billmayer
Johan Dahlbeck
Eva Davidsson
Katherine Doerr
Petri Gudmundsson
Anne Harju
Hanna Hofverberg
Ylva Holmberg
Kristine Hultberg Ingridz,
Anders Jakobsson
Dorota Lembrer
Peter Lilja
Therese Lindgren
Caroline Ljungberg
Ann-Louise Ljungblad
Vanja Lozic
Adrian Lundberg
Camilla Löf
Chrysogonus Siddha Malilang
Carolina Martinez
Emelie Madeleine Charlotte Nilsson
Christian Norefalk
Linda Palla
Jonas Qvarsebo
David Rosenlund
Jeremias Rosenqvist-Aulin
Margareta Serder
Hanna Sjögren
Madeleine Sjöman
Magdalena Sjöstrand Öhrfelt
Jesper Sjöström
Catrin Stensson
Morten Timmermann Korsgaard
-
2024 | Artikel i tidskrift
Who can I be now?: The complexity of students in policy enactment
Ingrid Bosseldal, Katarina Blennow, Martin Malmström
-
2024 | Konferensbidrag
När handledare möter elever – arbetsplatsförlagt lärande inom måleri som praktik
Annika Olén
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Children and Adults Explore Human Beings’ Place in Nature and Culture: A Swedish Case-Study of Early Childhood Commons for More Equal and Inclusive Education
Liselott Mariett Olsson, Robert Lecusay, Monica Nilsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Bergson and the Aesthetics of Early Childhood Education and Care
Liselott Mariett Olsson
-
2024 | Konferensbidrag
Truancy or school refusal? About pupils' absence from school 1950–1970 (swe)
Thom Axelsson, Anna Larsson
-
2024 | Konferensbidrag
Drama- and language-integrated teaching and learning in higher education
Zeljka Prelevic, Manuela Lupsa
-
2024 | Konferensbidrag
University educators’ views on changes regarding post-pandemic teaching quality
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2024 | Konferensbidrag
School privatization through the lens of racial capitalism: the challenge to the commons in education
Florencia Fernández
-
2024 | Artikel i tidskrift
Vikten av tidiga specialpedagogiska insatser i förskolan för en framgångsrik skolgång
Cecilia Segerby, Helena Andersson
-
2024 | Konferensbidrag
Educational and professional development in Swedish higher education
Brandén Henrik, Sonesson Anders
-
Forskningsprojekt
Körsimulatorer för effektiv och trygg trafikarbetsmiljö för poliser
caroline.mellgren@mau.se -
Forskningsprojekt
Läromedelsbruk i bildundervisningen – policy, diskurs och materialitet på högstadiet
annika.hellman@mau.se -
Forskningsprojekt
Grundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter
hanna.sjogren@mau.se -
Forskningsprojekt
Drama och poesi i engelskundervisning i grundskola.
psarri.chrysiida@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Universitetslärarprofession i post-pandemiska hybrida lärandemiljöer
adrian.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
jan-eric.ekberg@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Grafiska modeller och agentskapen runt dem: Att designa och re-designa narrativ text i grundskolans tidigaste år
kim.ridell@mau.se -
Forskningsprojekt
Simulatorträning för blåljuspersonal - Kunskapsöverföring i förhållande till risk och hållbarhet
joakim.ingrell@mau.se -
Forskningsprojekt
Studentmedverkan i forskarlag – Vertikalt integrerade projekt (VIP) inom biomedicinsk, kriminologi- och vårdvetenskaplig forskning
karin.borgstrom@mau.se
Forskarutbildning i pedagogik
Malmö universitet har forskarutbildning i pedagogik.
Pedagogik är ett brett forskningsfält som inbegriper utbildning, och lärande och hur dessa relaterar till och formas av de institutionella, ekonomiska, politiska, kulturella och sociala sammanhang i vilka de ingår.